Rumänien #3

Efter vi kom hem från bergen har jag inte överdrivet mycket bilder. (Och de jag har är telefonbilder i sämsta kvalitet). Men vi hade det superbra ändå de fem dagarna vi var i Bukarest innan vi åkte några dagar till Targu Mures också.

Jag och Jobi sov i Marias rum hemma hos dem. Midas fick redan från början Cristinas rum. Och Cristina och hennes mamma sov ute i vardagsrummet. Vi bodde alltså i en liten lägenhet med inga fler rum än så, och ett litet kök och en toalett. Jocke och Maria sov hos Andreea.

På måndagen då vi kommit hem följde vi svenskar Liana på en lite marknad för frukt och andra saker. Vi råkade även ut för en liten rolig insident när några damer ville vi skulle handla av dem, de pratade på på rumänska, tittade på oss som tittade tillbaka innan Jobi plötsligt vände på klacken och gick med en min, och lämnade mig kvar med fyra stirrande ögon och två kvinnor som plötsligt började skratta istället. Otroligt komisk situation som jag fick återberätta för resten av gänget som Jobi joinat som stod ungefär två meter bort. 
Vi var även in på posten. 

På tisdagen lagade vi taco till alla till lunch, vilket de tyckte om! Liana tog även med oss så Jobi, Jocke och jag kunde shoppa i den stora gallerian. Och senare på kvällen tog vi spårvagnen och gick en bit för att äta middag ute på ett ställe som var rätt mysigt. 

På onsdagen gick vi över till Andreea och chillade innan vi på kvällen gick på bio. Jag, Midas, Jocke, Maria, Andrea och Denisa gick och såg the conjuring. Loved it! Medan Jobi följde Cristina och hennes kompis på the Millers. Bion fanns i en mindre galleria som låg på gångavstånd från där vi bodde. 

På torsdagen hade inte jag och Jobi så mycket för oss så vi gick och såg One Direction filmen mitt på dagen och passade på att käka på McDonalds för typ 30 kr innan filmen började. Kassörskan (som så sällsynt faktiskt pratade engelska med oss) frågade även "Where are you from?", varpå vi svarade "from Sweden". 
"Oh, I should have known, you're both blonde". 

Senare efter vi handlat lite tog vi alla spårvagnen till en stor park. 

På fredagen kom jag och Jobi till Andreea där de börjat deras lazy days med Batman. Jobi blev sjuk och gick hem. Jag, Andreea och Jocke gick till en liten söt affär i närheten och handlade lite, och senare på kvällen såg vi på en koreansk skräckfilm som  Denisa hade tagit med. Den skapade dock mest reaktioner som "VA" och "JAG. FATTAR. INGENTING.", - och hos rumänerna: "What the fuuck". Jag passade på att joina the sleepovers hos Andreea och sov där den natten.

På lördagen vaknade jag av Jobi sms och gick hem så vi kunde följa Maria för att handla på Cora. På kvällen tog Maria, Midas, Jocke och jag spårvagnen till parken för att se på utebio och äta sockerdränkta popcorn. Som jag förvånansvärt nog faktiskt tyckte om. Ju mer man reser och är utomlands ju mer tror jag man vänjer sig vid de annorlunda smakerna. 

Vi hörde i stort sett ingenting av filmen vi såg. Och personligen försökte jag inte ens. Men det var trevligt ändå! Tillslut gick vi dock för vi blev less. En annan sak var att jag, denna kvällen, mest troligt använde mig av den längsta meningen jag sa på rumänska under hela resan. Vi skulle köpa vatten, så jag bad om två flaskor vatten utan kolsyra tror jag, vilket mest troligt måste ha låtit extremt utländskt och efterblivet för gubben som sålde det. Men stolt var jag över mitt försök! Det funkade ju i alla fall.

När jag kom hem fick jag överraskningen att jag och Jobi kunde följa med Stephany och hennes kille från Bukarest till Targu Mures dagen efter. Plötsligt skulle vi inte se de andra på några dagar! 


Pasta på tisdagen. Med fyra sorters ost. De gillar ost i Rumänien. Jag gillar ost. Jag gillar Rumänien.

Frankrike? Nä, en lite replika av triumfbågen. 

I parken. Midas, Andreea, Maria, Jobi, Jocke.

Spårvagnen som vi åkte nästan överallt. Gratis. (Skulle någon mot förmodan komma och vilja ha betalt hade vi tänkt spela retards och prata svenska med dem. Det behövdes dock inte).

Påväg genom parken till utebion.

Läskig(fängelse?)brunn, och Midas fot.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback