lonely, I'm so lonely.

Är äntligen hemma i huset i byn igen efter att ha varit borta i fem veckor!
Jag är ensam.
Pappa är på väg hem, - med en lite detour någonstans utanför Stockholm, - så jag har gått från att vara runt 8 personer mer eller mindre hela tiden, till 2, tillbaks till 8, sen till 3, och nu.. ingen (mindre än mig själv)!

Och grejen är den att jag, bara fyi, inte är världens bästa på att underhålla mig själv och inte bli rastlös på en minut.
Tydligen måste jag "lära mig att vara vän med mig själv".
Så nu satsar jag på det.

Resan hem gick bra i alla fall, tåget var försenat, vi fick vänta på en ny buss i Bålstad, träffa nya mäniskor, träffa människa från byn (en andra gång), äta froyo (Jobi åt en supergod smoothie ist), äta Max, bli äckligt mätt, flyga, landa på Kallax, och bli hämtade av Jobis söta föräldrar.

Skriver snart igen!

lördag.

Vi hade en bra morgon imorse då dagen började med att vi fick biljetter till One Direction!
Jag vaknade av att Jobi tände lampan, bad mig vakna och tog min dator och gick och satte sig för att köa till ticnet. Med två datorer för större chanser. Min reaktion var "Nej släck". Men efter en liten stund tog jag mitt täcke och mitt nyvakna jag och satte mig bredvid i soffan, och gjorde ingenting. Det gick inte så bra först och vi kom inte in förrän biljetterna tagit slut, på mindre än en timme. Men sen släppte de plötsligt nya till en helt ny konsert dagen efter också, och plötsligt fick vi biljetter till 14 Juni, 2014.

Kan ju inte påstå att jag är ett stort fan om man jämför med vissa andra.. och många andra, men jag gillar dem ändå! Tänkte why not. Så det ska bli kul!! Åtta månader i förväg, men I'm excited.

Sedan åkte vi iväg och spenderade eftermiddagen hos min moster och hennes man med två galna hundar.

Imorgon är sista hela dagen här och på måndag flyger vi hem. Vi har varit borta i fem hela veckor!
När jag kommer hem planerar jag att lägga upp ännu lite fler bilder från Rumänien som jag inte delat med mig av än. Hoppas ni är intresserade!

Jag i ett nötskal (fast mest skalet utan nöten för jag är allergisk..)

Igår sa min mamma åt mig att sluta vara så cool.
Min syster (som förövrigt var på besök): - ...Lina, du måste sluta vara så COOL.
Jobi: - Just det Lina sluta vara så frän!

Egentligen menade hon att hon tycker jag tar det för lugnt när det gäller att passa tider. Men hon sa det med hennes väldigt upplyftande språkbruk.

När vi ändå är inne på att att presentera mig i ett (nöt)skal så kan jag även konstatera att mina vänner tydligen känner mig lite för bra. (Speciellt när detta kommer inom en och samma vecka och dessutom inte från samma person).

(Och nej, ingen mms-funktion för tillfället).

Rumänien #3

Efter vi kom hem från bergen har jag inte överdrivet mycket bilder. (Och de jag har är telefonbilder i sämsta kvalitet). Men vi hade det superbra ändå de fem dagarna vi var i Bukarest innan vi åkte några dagar till Targu Mures också.

Jag och Jobi sov i Marias rum hemma hos dem. Midas fick redan från början Cristinas rum. Och Cristina och hennes mamma sov ute i vardagsrummet. Vi bodde alltså i en liten lägenhet med inga fler rum än så, och ett litet kök och en toalett. Jocke och Maria sov hos Andreea.

På måndagen då vi kommit hem följde vi svenskar Liana på en lite marknad för frukt och andra saker. Vi råkade även ut för en liten rolig insident när några damer ville vi skulle handla av dem, de pratade på på rumänska, tittade på oss som tittade tillbaka innan Jobi plötsligt vände på klacken och gick med en min, och lämnade mig kvar med fyra stirrande ögon och två kvinnor som plötsligt började skratta istället. Otroligt komisk situation som jag fick återberätta för resten av gänget som Jobi joinat som stod ungefär två meter bort.
Vi var även in på posten.

På tisdagen lagade vi taco till alla till lunch, vilket de tyckte om! Liana tog även med oss så Jobi, Jocke och jag kunde shoppa i den stora gallerian. Och senare på kvällen tog vi spårvagnen och gick en bit för att äta middag ute på ett ställe som var rätt mysigt.

På onsdagen gick vi över till Andreea och chillade innan vi på kvällen gick på bio. Jag, Midas, Jocke, Maria, Andrea och Denisa gick och såg the conjuring. Loved it! Medan Jobi följde Cristina och hennes kompis på the Millers. Bion fanns i en mindre galleria som låg på gångavstånd från där vi bodde.

På torsdagen hade inte jag och Jobi så mycket för oss så vi gick och såg One Direction filmen mitt på dagen och passade på att käka på McDonalds för typ 30 kr innan filmen började. Kassörskan (som så sällsynt faktiskt pratade engelska med oss) frågade även "Where are you from?", varpå vi svarade "from Sweden".
"Oh, I should have known, you're both blonde".

Senare efter vi handlat lite tog vi alla spårvagnen till en stor park.

På fredagen kom jag och Jobi till Andreea där de börjat deras lazy days med Batman. Jobi blev sjuk och gick hem. Jag, Andreea och Jocke gick till en liten söt affär i närheten och handlade lite, och senare på kvällen såg vi på en koreansk skräckfilm som  Denisa hade tagit med. Den skapade dock mest reaktioner som "VA" och "JAG. FATTAR. INGENTING.", - och hos rumänerna: "What the fuuck". Jag passade på att joina the sleepovers hos Andreea och sov där den natten.

På lördagen vaknade jag av Jobi sms och gick hem så vi kunde följa Maria för att handla på Cora. På kvällen tog Maria, Midas, Jocke och jag spårvagnen till parken för att se på utebio och äta sockerdränkta popcorn. Som jag förvånansvärt nog faktiskt tyckte om. Ju mer man reser och är utomlands ju mer tror jag man vänjer sig vid de annorlunda smakerna.

Vi hörde i stort sett ingenting av filmen vi såg. Och personligen försökte jag inte ens. Men det var trevligt ändå! Tillslut gick vi dock för vi blev less. En annan sak var att jag, denna kvällen, mest troligt använde mig av den längsta meningen jag sa på rumänska under hela resan. Vi skulle köpa vatten, så jag bad om två flaskor vatten utan kolsyra tror jag, vilket mest troligt måste ha låtit extremt utländskt och efterblivet för gubben som sålde det. Men stolt var jag över mitt försök! Det funkade ju i alla fall.

När jag kom hem fick jag överraskningen att jag och Jobi kunde följa med Stephany och hennes kille från Bukarest till Targu Mures dagen efter. Plötsligt skulle vi inte se de andra på några dagar!

Pasta på tisdagen. Med fyra sorters ost. De gillar ost i Rumänien. Jag gillar ost. Jag gillar Rumänien.

Frankrike? Nä, en lite replika av triumfbågen.

I parken. Midas, Andreea, Maria, Jobi, Jocke.

Spårvagnen som vi åkte nästan överallt. Gratis. (Skulle någon mot förmodan komma och vilja ha betalt hade vi tänkt spela retards och prata svenska med dem. Det behövdes dock inte).

Påväg genom parken till utebion.

Läskig(fängelse?)brunn, och Midas fot.

write this down people!

Historisk händelse. Har färgat (halva) håret idag för första gången i mitt 20-åriga liv (förutom en gång i 3an med mammas röda hårtoning som försvann efter en vecka). Jag och Jobi hittade äntligen nånstans där vi kunde passa på att ta fler hål i öronen så det gjorde vi också, lite sådär, spontant. (Eftersom vi inte hittade nåt ställe i Rumänien i hopp om att det skulle vara billigare. Där gör de tydligen alla hål på sjukhus när de är små). Jag gjorde två till i höger och ett till i vänster. 100 kr st förövrigt. Äntligen fick jag ändan ur vagnen. Glad!
Kan kanske lägga upp en bild imorgon eller så, om håret blir bra då det torkat eftersom jag satt det i en fläta nu. Så får ni veta färg också..

När vi ändå är på det här temat kan jag ju passa på att visa lite smycken jag köpte i Rumänien, cuz i love guld.

And the best part..

Resan till bergen, Moeciu, Transylvanien.

Cristina, (hennes syster) Maria, (hennes två kompisar) Andreea och Denisa, Midas, Jobi och jag, satte oss på tåget tidigt på morgonen på torsdagen, dagen efter vi kom till Rumänien, för att åka i ca 2-3 h. Detta var alltså tågresan jag inte direkt njöt av i och med min allergiska reaktion och besök på den fräscha tågtoaletten för att spy. (Sorry för ev. too much information). Från Brașov där tågstationen låg åkte vi buss till Moeciu där vi bodde över helgen. (Slutade med att det regnade när vi kom fram med tåget och jag var den enda som hade shorts på mig hela vägen. Vi räknade inte med att Rumänerna menade kallt när som sa kallt, med tanke på den stekande hettan i Bukarest och deras långbyxor).

Jocke kom senare på fredagen, som förövrigt var en väldigt lång dag. Vi vaknade tidigt, och det är svårt att vara tröttare än (vad i alla fall) jag var efter allt resande och brist på sömn i två nätter. Det gjorde dock inte så mycket. Förutom att det blev till att somna på sofforna mellan varven.

Vi hyrde ett hus för 100 kr natt per person i tre nätter. Med fin utsikt.

När vi kommit fram, gått vilse, hittat huset och lämat våra saker, gick vi till ett hotell i närheten och åt lunch
(? kändes som middag).
Vi såg på musikkanalerna nästan 24/7. Har numera en helt egen spellista dedikerad till Rumänien.

På lördagen gick vi för att vänta på en buss som vi lessnade att vänta på innan den kom. Så vi tog en minitaxibuss istället. Vi kollade in en marknad, Draculas slott, och åt middag. Jag och Jobi fyndade billiga armband och solglasögon. Även hallon från en supersöt liten flicka som antagligen var med hennes (förövrigt väldigt unga) mamma (antar vi) för att få det sålt. Men så värt det var de där billiga hallonen när de blev så glada.

Vi fick två kompisar på vägen till bussen som hängde på. Hemlösa hundar är för övrigt ett extremt utbrett problem i Rumänien, åt minstone i Bukarest.

På söndagen tog vi en liten vandring i hopp om att hitta en rumänsk gammal gubbe som Jocke stött på uppe på berget dagen innan. Vi hittade honom dock aldrig eftersom det visade sig att det fanns flera hus, och vägbeskrivningar i form av en fingerpekning räckte tydligen inte. Men vi hade trevligt i alla fall. Utsikten var supervacker.

LOL.

På måndagen åkte vi hem genom att ta samma taxi-buss som på lördagen, till Brașov där vi åt innan vi tog taxi till tåget. Vi hann även titta runt lite, och ge en liten slant till den sötaste tanten nånsin, som kom och ville sälja nånting till oss. Vi gav henne en lei var (2kr) och hon blev så otroligt glad, it broke my heart. När jag insåg hon var en av de man vill ge nånting till, dog jag lite för att jag inte gav henne mer.

I taxin påväg till tågstationen lekte Jobi, Midas och jag döva i baksätet för att chauffören inte skulle förstå vi var utländska. Det händer nämligen att de tar mer betalt i sådana fall. Maria satt i alla fall i framsätet. I den andra bilen, där Jocke och Andreea hade pratat engelska, hade de tydligen fått betala mer. Vi hade nog tur och fick en snäll gubbe som körde.

Vi lärde oss mycket under resan. Som ett exempel eller två: att säga "omoarate" och "sinucidete" ( = kill yourself) (stavningen lärde vi oss dock inte så kan inte lova att det är rätt).

Besides all the historier; en massa cred till Midas eftersom kanske hälften av alla bilder i det här inlägget är hans som jag snott. Så checka in hans blogg by the way! Klicka här

Det var en fin upplevelse att bo på landet, jäms med att bo i lägenhet mitt i Bukarest. Otroliga kontraster. Jag älskar att vi fick både och.

"the start of something good"

Here we go! 28 augusti jobbade jag hela dagen, stressade som en galning och åt på Sibylla med pappa, hem och packade ihop det sista och åkte till Kallax.

På Arlanda käkade vi på McDonalds innan vi failade totalt och missade alla mjuka fåtöljer som finns på utlandsterminalen, när vi letade efter sovplats för natten.

Så jävla bekvämt. (Vi hade lite diskret sällskap av en liten asiat-aktig kille i den andra träsoffan).
Det var förövrigt superkallt att sova sådär och jag höll på att frysa ihjäl.

(Det där är inte mitt långfinger även om det kan se ut så, - var fullt omedveten)

Godaste frullen nånsin. Från Max såklart, som jag åt när vi fått vår skönhetssömn, äntligen fått checka in, försökt hjälpa en söt indier med hans självincheckning, hittat mjuka bänkar, och satt oss för att vänta vid gaten. Välförtjänt, om du frågar mig.

Har inga bilder från när vi kom fram förutom godiset vi handlade då vi åkte på IKEA för att äta. Saknade redan Sverige?! Psh. Inte då. Nä men seriöst. Det gjorde vi inte. Tror jag.

Vi kom fram vid tvåtiden på torsdagen. När vi hämtat upp vårat bagage och börjar gå ut, genom passkontrollen, ser vi först Liana (Cristinas mamma) som står och vinkar glatt. Hon pekar åt Cristinas håll där hon står och tittar ner i telefonen och verkar förhållandevis ointresserad. Hon trodde nämligen de var där för att hämta upp någon vän till Liana. Så när hon får syn på oss kommer tårarna, och ord som "näää, vad ni är elaka", som inte berättat nånting. Men glad blev hon.

Vi åt på IKEA, åkte hem till lägenheten med grejerna, och gick sedan och handlade på Cora som var som ett stort Ica Maxi. Typ en galleria med olika affärer och ett enormt "hypermarket" med mat och andra grejer. Köpte en billig plattång för runt hundralappen. Efter detta åkte vi sedan till den stora gallerian och shoppade lite. Liana körde Cristina, Jobi och mig dit eftersom den var en bit bort.

Vi träffade Maria (Cristinas storasyster som är lika gammal som mig), och Midas, deras svenska utbytesstudent. Vi packade lite på kvällen, gick och la oss, sov fyra timmar, och åkte med tåg ut på landet till bergen i Transylvanien för att bo över helgen. Fredag till måndag.

Fortsättning följer!

Tillbaka i Sverige

"Imorse" stod vi på våran gata i Bukarest och väntade på taxin med Maria och Andrea, nu ligger jag hemma i min säng hos mamma i Västerås. Jag saknar det öppna fönstret, den förhållandevis varma luften och ljudet av nattrafiken och den surrande fläkten.. (Och att inte frysa ihjäl...).
Det är lite roligt, märkligt, hur mycket det kan kännas som att man åstadkommer på en så kort till som bara en dag. Berättar mer sen när klockan inte är halv tre på morgonen, - och enligt min dygnsrytm halv fyra.

Fri som en fågel!

"one's destination is never a place, but a new way of seeing things." - Henry Miller

Vi kom hem från Târgu Mureş och Stephany igårkväll, så idag gick vi raka vägen till Andrea då vi vaknat, ätit och gjort oss klara, där alla var i vanlig ordning. Det kändes som att det var länge sen vi såg varandra och lite som att vi kommit hem igen. Vi chillade, gick och handlade lite billigt (för oss) godis, och sen tog vi spårvagnen till en turistbuss som vi åkte i ungefär en timma för 25 lei (50 kr). Sist åt vi en sista middag alla tillsammans på Hard Rock Café, vilket var supernajs! Imorgon åker Jocke hem, och jag och Jobi på tisdag.

Travelception

Vi (jag och Jobi) är för tillfället i Transylvanien, igen, men vi bor den här gången hos Jobis kompis Stephany (som var utbytesstudent i Sverige förra året, då jag var i USA). Kom lite som en överraskning att vi kunde åka med dem hit från Bukarest för att hälsa på ett tag. Vi åkte i söndags och resan tog ca 5 timmar med bil. Vi åker mest troligt hem (tillbaka till Bukarest) i övermorgon, torsdag. Med buss.
Har fått en aning panik (överdrivet) över allt jag tänkt skriva om och allt nytt jag har att skriva om, och mina opublicerade inlägg från förra veckan som jag inte fått tid att lägga upp! Men då jag får gott om tid lovar jag en superupdatering, om livet i Bukarest.
Men vi lever livet!

Vi åker mest troligt hem till Sverige på tisdag. Så om en vecka.

Transylvanien

Lite fler bilder från helgen, for now. Har såklart många mer men lägger upp senare.
De här är från våran lilla utflykt upp i bergen på söndagen, i Moeciu, bredvid huset vi bodde i. Stekande sol och otroligt fin utsikt. Fick med en gång en liten bränna i ansiktet. Bättre än inget.

På lördagen hälsade vi på Drakula i hans slott, i Bran. Han var såklart inte hemma, men det var ett sevärt ställe hur som helst. Roliga små dörrar, rum och korridorer. Det fanns också en massa marknader nedanför slottet där vi passade på att handla lite. Billiga armband och solglasögon hittade vi bland annat.

Berättar om mycket mer i kommande inlägg!

back from the mountains.

Hade trott jag skulle få chans att blogga lite snabbt där i torsdags efter vi handlade, men där vet jag inte riktigt vad jag tänkte. Vi packade snabbt ihop lite grejer, gick och la oss, sov fyra timmar, och åkte till tågstationen tidigt på morgonen. Resan började bra. Vi åt medtagna smörgåsar, och jag vart såklart allergisk mot brödet (har hänt en eller två gånger förut i Sverige). Mådde illa halva tågresan tills jag spydde tre gånger i rad ungefär, inne på tågtoaletten.
Efter några timmar på tåget vart det någon timme med buss och sedan en liten promenad fram till huset vi hyrde. Var supermysigt där, ute på landet, bland bergen med frisk luft och stjärnklar himmel på nätterna. Svalt ibland och varmt i solen, om vart annat.

Berättar mer imorgon (förhoppningsvis - om inte, så fort jag kan) om helgen och resan hit och laddar upp fler bilder! Nu ska vi sova.