Resan till bergen, Moeciu, Transylvanien.

Cristina, (hennes syster) Maria, (hennes två kompisar) Andreea och Denisa, Midas, Jobi och jag, satte oss på tåget tidigt på morgonen på torsdagen, dagen efter vi kom till Rumänien, för att åka i ca 2-3 h. Detta var alltså tågresan jag inte direkt njöt av i och med min allergiska reaktion och besök på den fräscha tågtoaletten för att spy. (Sorry för ev. too much information). Från Brașov där tågstationen låg åkte vi buss till Moeciu där vi bodde över helgen. (Slutade med att det regnade när vi kom fram med tåget och jag var den enda som hade shorts på mig hela vägen. Vi räknade inte med att Rumänerna menade kallt när som sa kallt, med tanke på den stekande hettan i Bukarest och deras långbyxor).

Jocke kom senare på fredagen, som förövrigt var en väldigt lång dag. Vi vaknade tidigt, och det är svårt att vara tröttare än (vad i alla fall) jag var efter allt resande och brist på sömn i två nätter. Det gjorde dock inte så mycket. Förutom att det blev till att somna på sofforna mellan varven. 






Vi hyrde ett hus för 100 kr natt per person i tre nätter. Med fin utsikt. 

När vi kommit fram, gått vilse, hittat huset och lämat våra saker, gick vi till ett hotell i närheten och åt lunch
(? kändes som middag).
Vi såg på musikkanalerna nästan 24/7. Har numera en helt egen spellista dedikerad till Rumänien. 

På lördagen gick vi för att vänta på en buss som vi lessnade att vänta på innan den kom. Så vi tog en minitaxibuss istället. Vi kollade in en marknad, Draculas slott, och åt middag. Jag och Jobi fyndade billiga armband och solglasögon. Även hallon från en supersöt liten flicka som antagligen var med hennes (förövrigt väldigt unga) mamma (antar vi) för att få det sålt. Men så värt det var de där billiga hallonen när de blev så glada. 


Vi fick två kompisar på vägen till bussen som hängde på. Hemlösa hundar är för övrigt ett extremt utbrett problem i Rumänien, åt minstone i Bukarest. 





 
På söndagen tog vi en liten vandring i hopp om att hitta en rumänsk gammal gubbe som Jocke stött på uppe på berget dagen innan. Vi hittade honom dock aldrig eftersom det visade sig att det fanns flera hus, och vägbeskrivningar i form av en fingerpekning räckte tydligen inte. Men vi hade trevligt i alla fall. Utsikten var supervacker. 





LOL.

På måndagen åkte vi hem genom att ta samma taxi-buss som på lördagen, till Brașov där vi åt innan vi tog taxi till tåget. Vi hann även titta runt lite, och ge en liten slant till den sötaste tanten nånsin, som kom och ville sälja nånting till oss. Vi gav henne en lei var (2kr) och hon blev så otroligt glad, it broke my heart. När jag insåg hon var en av de man vill ge nånting till, dog jag lite för att jag inte gav henne mer. 

I taxin påväg till tågstationen lekte Jobi, Midas och jag döva i baksätet för att chauffören inte skulle förstå vi var utländska. Det händer nämligen att de tar mer betalt i sådana fall. Maria satt i alla fall i framsätet. I den andra bilen, där Jocke och Andreea hade pratat engelska, hade de tydligen fått betala mer. Vi hade nog tur och fick en snäll gubbe som körde. 





Vi lärde oss mycket under resan. Som ett exempel eller två: att säga "omoarate" och "sinucidete" ( = kill yourself) (stavningen lärde vi oss dock inte så kan inte lova att det är rätt). 

Besides all the historier; en massa cred till Midas eftersom kanske hälften av alla bilder i det här inlägget är hans som jag snott. Så checka in hans blogg by the way! Klicka här

Det var en fin upplevelse att bo på landet, jäms med att bo i lägenhet mitt i Bukarest. Otroliga kontraster. Jag älskar att vi fick både och.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback